Wat je nog niet wist over de kraamweek

9 maanden lang kijk je uit naar het moment waarop je je kindje eindelijk in je armen kan houden. Alles is zo mooi, lief en klein. Heerlijk knuffelen met jullie baby! Het mooiste wat er is! Maar er is ook nog die kraamweek. Vandaag deel ik met jullie wat je hier misschien nog niet over wist én wat ook bijna niemand met je deelt.

Wat bijna niemand je verteld over de kraamweek
Je hoort iedereen wel over kraamvisite en kraamtijd, maar er is bijna niemand die je verteld dat je de eerste week nauwelijks op je benen kunt blijven staan. Dat is niet het enige…Denk aan die mega kraamverbanden die je echt nodig zult hebben.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik de klachten die ik hieronder noem met name had na mijn eerste bevalling en dat ik me na de tweede bevalling veel beter voelde en al snel weer up and running was.

  • Hechtingen die meer pijn doen dan de hele bevalling! Gelukkig bleef mij dat bij Tessa bespaart, dus het hoeft niet zo te zijn, maar na de eerste bevalling heb ik hier heel veel last van gehad. Ik had nog nooit in mijn leven van een sodabadje gehoord, tot dat moment. Ai, ai, ai…nu weet ik waarom sommige vrouwen op een zwembandje willen zitten. Oh ja, vergeet het plassen niet. Helaas kun je nauwelijks zonder kannetje water naar het toilet.
  • Energie van een hoog bejaarde, want de trap op en af lopen zorgt er al voor dat je volledig buiten adem bent. Of je kindje in bad doen of zelf even lekker douchen zit er ook niet bij. Na tien minuten zul je echt even moeten zitten. Tip, een krukje onder de douche!
  • Een blokje om je al te veel is, omdat je conditie dus echt slechter is dan ooit! Maar geloof me, het wordt snel weer beter!
  • Kraamverband en dat gekke netonderbroekje zijn echt onmisbaar. Denk dus niet dat je dat weg kan gooien omdat je denkt we zonder af te kunnen. Die 9 maanden dat je niet ongesteld bent geweest krijg je nu dubbel en dwars terug. Niet alleen je newborn zit in een luier, ook jij zal er aan moeten geloven. Gelukkig volstaat bij de meeste vrouwen na een week of twee weken al een gewoon maandverband.
  • Je krijgt in de kraamweek niet voor niets iedere dag een schoon bed. ‘S nachts transpireer je enorm veel. Dit is onder andere het vocht dat je tijdens je zwangerschap hebt vastgehouden.
  • Die slappe buik! Verschrikkelijk! Er is gelukkig een prachtig kindje uit gekomen en weet ook dat het na een poosje wel weer bijtrekt. Alleen de zon komt voor niets op, dus je zult er wel iets voor moeten doen.
  • Spierpijn – overal! Maar dan ook echt overal. Bevallen is echt topsport. Je gebruikt zoveel kracht om je kindje op de wereld te zetten, dat na de bevalling al je spieren zeer doen. Sommige moeders zullen het omschrijven alsof ze zijn overreden door een vrachtwagen.

Zo, dat was het dan (aanstaande) mama’s. Heb jij ook nog dingen in je kraamweek meegemaakt waar niemand je van te voren over verteld had. Deel het dan hieronder.

Gelukkig knap je ook snel weer op en sta je zo weer te stralen met je nieuwe gezin! img_1902

 

 

5 Reacties op “Wat je nog niet wist over de kraamweek

  1. Thnx An, want er zijn maar heel weinig vrouwen die het hier openlijk over hebben..! Het is wat het is, en het is het geloof ik wel waard 😉

    Like

  2. Mijn kraamweek was ook absoluut geen pretje. Inderdaad doen de hechtingen verschrikkelijk pijn. Daarbij komt dat ik na de bevalling niet normaal kon plassen dus met een catheter naar huis moest. Helaas losten bij mij de hechtingen niet op, waardoor deze er één voor één uit kwamen zetten (ingeknipt). De Gyn heeft de spierhechting er in één keer uit kunnen trekken, de rest waren allemaal kleine stukjes die ik er zelf uit kon halen. Inmiddels, 10 weken verder, is de wond dicht, maar zitten er nog steeds een paar hechtingen. Wat die gaan doen? geen idee…
    Goed dat je dit stuk schrijft. Voor mij waren de kraamweken vast en zeker minder tegen gevallen als ik van te voren al had geweten hoe het echt is.

    Like

  3. Heb er nog wel een paar!

    De eerste keer poepen met hechtingen! Doodeng vond ik het! Dacht echt dat de boel weer zou knappen.

    Dat je je windjes niet op kan houden, schaamde me dood maar gelukkig is het voor de kraamzorg normaal. 😉

    Dat je denkt eindelijk weer lekker op je buik te kunnen slapen maar vergeet het maar als je bv geeft!

    En zo stom achteraf.. Maar niemand had mij verteld over krampjes bij de kleine ( misschien niet goed ingelezen.. Ik weet het niet) wat resulteerde en een nacht waarin ze vrijwel onafgebroken huilde en wij maar niet weten wat er was!! Zo sneu 😦

    Een goed bericht! Veel moeders vertellen elkaar alleen maar over de roze wolk en dat terwijl echt niet alles even roze is, en je er enorm onzeker van kan worden.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie